Het beheer van emotionele verliezen bij crisissituaties –
Residentieel vormingsprogramma voor de uitbouw van een crisis respons team in brandweer-, medische urgentie-, politie- en risikodiensten
PROGRAMMA 3-daagse opleiding
Dag 1 – Vrijdag – 19u30-22u30
Aankomst (uiterlijk om 19u00) – koffie/thee – registratie & installatie in de kamers
Het beheer van emotionele verliezen bij crisissituaties
- Inleiding – historiek van de opleiding
- Te bereiken doelstellingen
- Opstellen van vormingscontract
- Onderlinge afspraken en leefregels
Ervaringsgerichte voorstelling & kennismaking
Ervaringsgerichte exploratie van emotioneel-schokkende en/of traumatogene gebeurtenissen
Creatieve exploratie van een traumatogene impact
VOOR, TIJDENS en NA de TRAUMATOGENE IMPACT
Dag 2 – Zaterdag – 07u00-22u30
07u30-12u30
Wekken, geleide meditatie, wandelopdracht, stretching, persoonlijke reflectie, ontbijt
De preventiematrix voor ‘emotioneel verliesbeheer’ en psychosociale crisisopvang
Inleiding
De verzorgde, de betekenisvolle anderen en de hulpverlener
Tijdsperpectief voor assimilatie en accomodatie na een emotioneel schokkende en/of traumatogene gebeurtenis
Praktijkoefeningen in Eerste Psychologische Hulp bij Ongevallen (EPsyHBO)
12u30-1330
Lunch
13u30-17u00
Interacties met getroffenen in de acute fase tijdens en na een traumatogene gebeurtenis
Advanced psychological support, demobilization, defusing
Belangrijke aspecten : slecht nieuws melden, de waarheid spreken, kunnen luisteren naar verdriet en verlies, beslissingsondersteuning, problem solving, familie opvang, etc.
Interventietechnieken voor emotioneel verliesbeheer
On-scene support en eerste psychologische opvang
Interacties met getroffenen in de post-acute fase na een traumatogene gebeurtenis: psychologische triage en de overgang van van de acute naar de post-acute fase
Emotionele opvang en psychologische debriefing – nabespreking en het opmaken van een psychologisch bilan – emotionele ontkoppeling en doorwerking
Discussie en casuïstiek
17u00-18u00
Wandel- en reflectiepauze
19u30-22u30
Groepswerk : uitwerken van een volledige casus
Exploratie van het schokverwerkingsproces – doe-opdrachten in subgroepen
22u30-24u00
Groepscohesie activiteit
Dag 3 – Zondag – 07u00-15u30
07u00-12u30
Wekken, geleide meditatie, wandelopdracht, stretching, persoonlijke reflectie, ontbijt
Exploratie van het schokverwerkingsproces – plenaire bespreking
Interacties met getroffenen na een traumatogene gebeurtenis
De overgang van de acute naar de post-acute fase na een traumatogene gebeurtenis uitgestelde emotionele opvang en psychologische debriefing
Oefeningen in groep – rollenspelen – sculpting – attitude feedback
Integratie en synthese oefening
Slecht nieuws melding – eerste psychologische hulp – traumatische stress debriefing
Lange termijn opvolging – herdenking – lessons learned
12u30-13u30
Lunch
13u30-15u30
Verdere structurele uitbouw van een Crash Respons Team
Kansen, bedreigingen en valkuilen – trajectbegeleiding en huistaken via de fist – opmaken van een draaiboek voor preventie, aanpak en nazorg van traumatogene gebeurtenissen – groepsevaluatie van de vorming
Eindritueel en afsluitend glas
Praktisch
Trainer : Erik De Soir – De Weg Wijzer
In de cursusdocumenten zijn de volgende boeken inbegrepen:
Redders in nood. Opvang van mensen in crisis (2013) – Erik De Soir – LannooCampus
De strijders van het licht – Paulo Coelho
Voor bijkomende inlichtingen, neem contact op.
Enkele belangrijke aandachtspunten
You get out what you put in…
De trainer verwacht van elke cursist een open en kwetsbare opstelling gedurende de hele vorming die verloopt volgens het motto “You get out what you put in!”.
Een persoonlijke inbreng en de capaciteit tot introspectie zijn een vereiste om deze vorming en het eraan verbonden groepsproces te doen slagen.
De vorming mikt zowel op theorie- en praktijk, als op persoonlijke groei als zorgverlener in crisissituaties. Cursisten zullen dus op regelmatige tijdstippen met de eigen ervaringen en levensloop worden geconfronteerd.
Op elk ogenblik van de opleiding zal de intimiteit en privacy van de cursist gerespecteerd worden. Niettegenstaande een eigen inbreng van elke cursist wordt verwacht, is het niet de bedoeling de cursisten te brengen tot het open meedelen van persoonlijke belevingen in groep.
De opleiding is niet de juiste gelegenheid om eigen ervaringen emotioneel te ventileren of de verwerking van ingrijpende ervaringen uit het verleden op gang te brengen. Nochtans is het onvermijdelijk dat de thematiek van deze opleiding de eigen (professionele) trauma-problematiek terug kan activeren.
Bring “your-self” in
Alles wat het persoonlijk proces en/of comfort gedurende het weekend kan vergroten, is welkom! Je eigen koffiebeker, kussen, cd’s, etc kunnen je soms een extra duwtje in de rug geven.
Acting out(side)
Het is aangeraden warme kledij en stevig schoeisel mee te brengen om op de voorziene tijdstippen een frisse neus te halen in de bosrijke omgeving rond het seminariecentrum.
De kledij gedurende de hele cursus is afgestemd op een mengeling tussen makkelijke zittende, sportieve en informele kledij (“neat casual”).
Alleen voor het vrijwillige ochtendsport en buitenwandelingen moet aangepaste kledij voorzien worden.
What makes you breaks you,…and what breaks you, makes you
Indien sommige cursisten in het verleden persoonlijk getroffen werden door ernstige verlies- of traumatische ervaringen – die kunnen interfereren met de inhoud van de opleiding – wordt verwacht dat ze dit persoonlijk aan de trainer melden voor of tijdens de cursus.